RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( MEMBACA)
TAHUN : 1 WAWASAN
MATA PELAJARAN : BAHASA MALAYSIA
MASA : 8.15 – 9.15
HARI : ISNIN
TEMA : Bersih dan sihat
TAJUK : Bersihkan diri
FOKUS UTAMA :
Standard Kandungan :
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul
Standard Pembelajaran :
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
FOKUS SAMPINGAN
Standard kandungan :
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan
kemas
Standard pembelajaran:
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas
OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran murid dapat :
i. Mengeja dan membatangkan suku kata tertutup sekurang-kurangnya 8
daripada 10 perkataan dengan sebutan yang betul
ii. Menulis suku kata tertutup 5 daripada 10 perkataan dengan tulisan yang
kemas
PENGISIAN KURIKULUM
i. Ilmu : Pendidikan Kesihatan
ii. Nilai : Kebersihan
iii. KBT : Kemahiran Berfikir
SISTEM BAHASA
Tatabahasa : Kosa kata
Sistem ejaan
MEDIA : Kad suku kata, kad gambar, lembaran kerja, carta lagu
EMK : Keusahawanan
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Langkah 1 1. Guru memperdengarkan lagu “ Bangun Pagi “ Bangun Pagi Bangun pagi gosok gigi Cuci muka terus mandi Pakai baju minum kopi Pergi sekolah suka hati | Ilmu : Muzik Nilai : Kebersihan | Carta lagu Lampiran 1 Bangun Pagi Bangun pagi gosok gigi Cuci muka terus mandi Pakai baju minum kopi Pergi sekolah suka hati |
Langkah 2 1. Guru menjemput seorang murid yang bersih dan kemas ke hadapan kelas dan berbual tentang kebersihan diri. 2. Guru bersoaljawab dengan murid tentang kebersihan diri | EMK : Keusahawanan Sistem Bahasa: Kosa kata – bersih, kemas, bergaya, segak, tampan, cantik | |
Langkah 3 1. Guru menyebut perkataan dan meminta murid menyebut | Sistem Bahasa : Kosa kata – sikat, berus, bedak, segak, getah , sabun, kemas, mandi, baldi, rambut | |
Langkah 4 1. Guru menyebut suku kata tertutup berpandukan kad suku kata. 2. Murid mengeja berpandukan kad suku kata yang ditunjukkan | Kad suku kata tertutup gak, kat, dak, tah, mas, man, bal, ram | |
Langkah 5 1. Murid melengkapkan suku kata berdasarkan gambar yang diberi. 2. Murid membaca semula perkataan yang telah ditulis di dalam lembaran kerja yang disediakan. | Sistem Bahasa: Kata nama EMK : Keusahawanan | Lampiran 2 Kad suku kata |
Pentaksiran 1.Suaikan suku kata supaya menjadi perkataan yang betul. 2. Membaca semula perkataan yang dibentuk | Sistem Bahasa: Ejaan | Lampiran 3 |
Pemulihan 1.Membaca semula kad suku kata kvk 2.Murid mewarnakan suku kata tertutup (kvk) dalam kotak huruf yang telah dipelajari. | Permainan Bahasa: “Kotak Pelangi” | Lampiran 4 |
Pengayaan 1.Murid mencari dan mewarnakan perkataan dalam teka silangkata 2.Menulis semula perkataan yang diwarnakan | Permainan Bahasa: Teka silang kata | Lampiran 5 |
REFLEKSI :
Lampiran 1
Lagu "Bangun Pagi"
Bangun pagi gosok gigi
Cuci muka terus mandi
Pakai baju minum kopi
Pergi sekolah suka hati
Lampiran 2
man | Dak | bun | kat | Bal |
mas | Ram | tah | sih | Gak |
Lampiran 3
Suaikan suku kata
man | But | |
se | Di | |
ram | Gak | |
ge | Bun | |
sa | Tah | |
bal | mas | |
ke | kat | |
si | sih | |
ber | dak | |
be | di |
Lampiran 4
Arahan : warnakan suku kata
Contoh : Biru – dak , merah - kat
dak | ram | kat | bun | ram |
tah | dak | ram | dak | bun |
kat | bun | gak | kat | tah |
Lampiran 5
Arahan : Warnakan perkataan yang terdapat dalam silang kata.
s | a | b | u | n | m | o | j | p | m |
u | s | e | g | a | k | i | b | d | a |
t | c | d | e | y | d | y | a | s | n |
l | v | a | t | u | f | t | l | v | d |
y | s | k | a | i | g | r | d | g | i |
f | b | q | h | o | h | d | i | h | l |
x | w | r | t | p | j | s | s | j | o |
o | b | e | r | s | i | h | a | k | d |
z | h | r | a | m | b | u | t | l | k |
a | f | h | i | n | d | u | x | s | v |
Senaraikan perkataan yang terdapat dalam silang kata
1. ___________________
2. ___________________
3. ___________________
4. ___________________
5. ___________________
6. ___________________
7. ___________________
8. ___________________