RPH

 



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( MEMBACA)

TAHUN : 1 WAWASAN
MATA PELAJARAN : BAHASA MALAYSIA
MASA : 8.15 – 9.15
HARI : ISNIN

TEMA : Bersih dan sihat
TAJUK : Bersihkan diri

FOKUS UTAMA :
Standard Kandungan :
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul
Standard Pembelajaran :
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul

FOKUS SAMPINGAN
Standard kandungan :
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan
kemas
Standard pembelajaran:
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas

OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran murid dapat :
i. Mengeja dan membatangkan suku kata tertutup sekurang-kurangnya 8
daripada 10 perkataan dengan sebutan yang betul
ii. Menulis suku kata tertutup 5 daripada 10 perkataan dengan tulisan yang
kemas

PENGISIAN KURIKULUM
i. Ilmu : Pendidikan Kesihatan
ii. Nilai : Kebersihan
iii. KBT : Kemahiran Berfikir

SISTEM BAHASA
Tatabahasa : Kosa kata
Sistem ejaan

MEDIA : Kad suku kata, kad gambar, lembaran kerja, carta lagu

EMK : Keusahawanan






STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN



AKTIVITI

PENGISIAN KURIKULUM

CATATAN

Langkah 1

1. Guru memperdengarkan
lagu “ Bangun Pagi “

Bangun Pagi

Bangun pagi gosok gigi
Cuci muka terus mandi
Pakai baju minum kopi
Pergi sekolah suka hati

Ilmu :  Muzik

Nilai : Kebersihan

Carta lagu

Lampiran 1

Bangun Pagi

Bangun pagi gosok gigi
Cuci muka terus mandi
Pakai baju minum kopi
Pergi sekolah suka hati

Langkah 2

1. Guru menjemput seorang
murid yang bersih dan
kemas ke hadapan kelas
dan berbual tentang
kebersihan diri.

2. Guru bersoaljawab dengan
murid tentang kebersihan
diri

EMK :
Keusahawanan

Sistem Bahasa:
Kosa kata – bersih, kemas, bergaya, segak, tampan, cantik




Langkah 3

1. Guru menyebut perkataan
dan meminta murid
menyebut

Sistem Bahasa :
Kosa kata – sikat, berus, bedak, segak, getah , sabun, kemas, mandi, baldi, rambut




Langkah 4
1. Guru menyebut suku kata
tertutup berpandukan kad
suku kata.

2. Murid mengeja
berpandukan kad suku
kata yang ditunjukkan




Kad suku kata tertutup

gak, kat, dak, tah, mas, man, bal, ram






Langkah 5

1. Murid melengkapkan suku
kata berdasarkan gambar
yang diberi.

2. Murid membaca semula
perkataan yang telah ditulis
di dalam lembaran kerja
yang disediakan.



Sistem Bahasa: Kata nama

EMK : Keusahawanan



Lampiran 2

Kad suku kata

Pentaksiran

1.Suaikan suku kata supaya
menjadi perkataan yang
betul.

2. Membaca semula perkataan
yang dibentuk



Sistem Bahasa: Ejaan




Lampiran 3

Pemulihan

1.Membaca semula kad suku
kata kvk

2.Murid mewarnakan suku
kata tertutup (kvk) dalam
kotak huruf yang telah
dipelajari.



Permainan Bahasa:
“Kotak Pelangi”









Lampiran 4

Pengayaan

1.Murid mencari dan
mewarnakan perkataan
dalam teka silangkata

2.Menulis semula perkataan
yang diwarnakan



Permainan Bahasa:
Teka silang kata



Lampiran 5


REFLEKSI :


Lampiran 1
Lagu "Bangun Pagi"

Bangun pagi gosok gigi
Cuci muka terus mandi
Pakai baju minum kopi
Pergi sekolah suka hati

Lampiran 2

man
Dak
bun
kat
Bal
mas
Ram
tah
sih
Gak

Lampiran 3
Suaikan suku kata
man

But
se
Di
ram
Gak
ge
Bun
sa
Tah
bal
mas
ke
kat
si
sih
ber
dak
be
di

Lampiran 4
Arahan : warnakan suku kata
Contoh : Biru – dak , merah - kat
dak
ram
kat
bun
ram
tah
dak
ram
dak
bun
kat
bun
gak
kat
tah

Lampiran 5
Arahan : Warnakan perkataan yang terdapat dalam silang kata.
s
a
b
u
n
m
o
j
p
m
u
s
e
g
a
k
i
b
d
a
t
c
d
e
y
d
y
a
s
n
l
v
a
t
u
f
t
l
v
d
y
s
k
a
i
g
r
d
g
i
f
b
q
h
o
h
d
i
h
l
x
w
r
t
p
j
s
s
j
o
o
b
e
r
s
i
h
a
k
d
z
h
r
a
m
b
u
t
l
k
a
f
h
i
n
d
u
x
s
v

Senaraikan perkataan yang terdapat dalam silang kata

1.  ___________________
2. ___________________
3. ___________________
4. ___________________
5. ___________________
6. ___________________
7. ___________________
8. ___________________